درمان حال بد و درگیری ذهنی بدون قرص و دارو!

شاید در ابتدا تصور کنید که پس از یک درگیری فکری شدید، نیاز به قرص و داروی خاصی برای بهبود دارید اما در بسیاری از فرآیندهای درمان روان‌شناسانه نیازی به قرص نیست و می‌توانید با گفت‌وگو با مشاور به خوبی از پس مشکلات فکری برآیید.

روش‌های روان‌درمانی و روانشناسی بدون دارو و مبتنی بر گفت‌وگو و مشاوره برای درمان مشکلات روحی و روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی می‌توانند بسیار کاربردی باشند که یک روانشناس مجرب از آن‌ها برای کمک به افراد استفاده می‌کند. او تشخیص می‌دهد که کدام راه برای هر شخص کاربردی و سودمند است.

برای مثال، درمان‌شناختی رفتاری (CBT) به شما در کشف و تغییر نحوه‌ی فکر کردن در مورد زندگی خود و رهایی از الگوهای رفتاری کمک می‌کند. شما با درمان‌گر خود هدف تعیین می‌کنید و ممکن است بین جلسات وظایفی برای شما تعیین شود تا آن‌ها را انجام دهید. یک دوره‌ی روان‌درمانی گاهی به جلسات متعدد نیاز دارد.

روان درمانی دیالکتیکی (DBT) هم مشابه درمان‌شناختی رفتاری است. با این حال، DBT بیش‌تر بر تنظیم احساسات، ذهن آگاهی و پذیرش افکار و احساسات ناخوشایند تمرکز دارد. یک درمانگر با استفاده از این روش به فرد کمک می‌کند تا بین دو مفهوم «لزوم به تغییرات» و «پذیرش مسایل» تعادل خود را پیدا کند.

حتی در مراحل پیشرفته‌تر هم می‌توان از استفاده از دارو جلوگیری کرد. برای نمونه درمان‌گر اختلالات روانپزشکی بدون دارو با دستگاه تحریک مغناطیسی مغز آرتی‌ام‌اس وجود دارد که می‌تواند در درمان اختلالات افسردگی اساسی، اختلالات اضطراب و استرس، وسواس‌های فکری و عملی، اختلالات جنسی، اختلالات خواب، بیش فعالی و عدم تمرکز در کودکان با دستگاه نوروفیدبک مؤثر باشد.

روش‌های غیر دارویی دیگر نظیر روان‌درمانی، نوروفیدبک ، بیوفیدبک، و روش‌هایی مانند تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) و تحریک الکتریکی مغز (tDCS) هم از جمله مواردی هستند که می‌توانند در درمان استرس و اضطراب کمک‌کننده باشند.

کادر مرکز مشاوره پردیس آماده‌ی نشستن پای حرف‌های شماست تا راهکارهایی سلامت برای مشکلات شما ارائه کند و از فشار ذهنی شما بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *